Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do rozpoczęcia nowej procedury związanej z domknięciem wschodniej obwodnicy Warszawy. Wycofała już wnioski, na podstawie których kilka lat temu zostały wydane decyzje środowiskowe, ale do dziś blokują one dalszy proces. Przetarg na nowe studium ma ruszyć w II kwartale.
O tym, że postępowanie w sprawie wschodniej obwodnicy Warszawy ruszy od nowa, GDDKiA informowała na początku marca. Ogłaszając nowe otwarcie, inwestor chce przerwać impas, który trwa w tej sprawie od wielu lat.
Przypomnijmy, wnioski o decyzje środowiskowe dla dwóch odcinków obwodnicy zostały złożone w 2015 roku. Chodzi o odcinki Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. Postepowanie, z uwagi na obawę o konflikt interesów, przekazano do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, która pod koniec 2018 roku wydala dwie decyzje. Do dziś są one przedmiotem postępowań sądowych, bez realnej perspektywy na finał.
Decyzja wydane przez białostocki RDOŚ zostały w lutym 2021 r. uchylone przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ta decyzja GDOŚ została następnie zaskarżona przez różne podmioty. Postpowania były prowadzone przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie oraz w Naczelnym Sądem Administracyjnym.
30 stycznia 2024 r. WSA uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ (tę, która uchylała decyzje RDOŚ w Białymstoku) i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne dla odcinak Ząbki – Warszawa. Akta sprawy zostały przekazane do GDOŚ.
Dla odcinka Drewnica - Ząbki, 7 listopada 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 r. oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. Ten 21 marca tego roku – inaczej niż dla sąsiedniego odcinka - oddalił wszystkie złożone w 2021 roku skargi na decyzję GDOŚ (tę, która unieważniła decyzje środowiskowe z 2018 r.). „Wyrok Sądu oznacza, że w obrocie prawnym nie istnieje decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Drewnica - Ząbki. Wydany dziś wyrok nie jest prawomocny, jeśli takim się stanie, to sprawa o wydanie decyzji środowiskowej trafi do rozpatrzenia przez RDOŚ w Warszawie” – poinformowała GDDKiA.
To dla inwestora kolejny argument, że najlepszym rozwiązaniem jest w tej sytuacji przecięcie tej sytuacji i rozpoczęcie przygotowań od nowa.
Obecnie GDDKiA szykuje przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Postępowanie ma wybór projektanta ma ruszyć w II kwartale 2025 roku. W efekcie ponownie przeanalizowane zostaną możliwe warianty przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem rozwiązań tunelowych, co jest bliższe oczekiwaniom lokalnych społeczności – trasa w dotychczas rozważanym przebiegu miała przebiegać m.in. na nasypie przez dzielnicę Wesoła.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.